Medtech in Nederland

De vooruitzichten voor de wereldwijde markt voor medische technologie (MedTech) zijn veelbelovend, met nieuwe MedTech-producten die snel opkomen.

De MedTech markt is een diverse markt, met meer dan 500.000 soorten producten, variërend van pleisters tot MRI-scanners, van rolstoelen tot operatierobots en van zwangerschaps- tot DNA-testen. MedTech heeft daarmee een plek in alle zorgdomeinen: preventie, diagnostiek, curatieve en langdurige zorg. De innovatiesnelheid van MedTech ligt hoog, mede doordat patenten, data- en marktexclusiviteit een korte doorlooptijd kennen en vanwege de gedecentraliseerde markttoelatingsprocedure in Europe, waarbij private, maar door de overheid aangemelde instanties (Notified Bodies) MedTech producten op hun veiligheid en effectiviteit beoordelen en op de Europese markt toelaten.

Marktomvang. De Nederlandse MedTech markt een omvang heeft van zo’n €4,7 miljard. De markten voor intramurale en extramurale hulpmiddelen zijn daarbij ongeveer gelijk: respectievelijk €2,4 miljard en €2,3 miljard. Dat is zo’n 5% van de totale zorguitgaven in Nederland. Zo’n 500-700 bedrijven in Nederland zijn actief op de MedTech markt waarvan zo’n 95-97% een midden- of kleinbedrijf is.

In Nederland beslissen particuliere partijen (artsen, ziekenhuizen, patiënten, zorgverzekeraars, leveranciers en producenten) of ze MedTech middelen willen aanschaffen. Zij vormen tezamen ‘de markt’ van MedTech middelen.

Die markt leidt tot bestedingen die druk leggen op de collectieve middelen, die via premies en belastingen bijeengebracht worden en het zorgbudget vormen. Daarin ligt de aanleiding voor de motie met de vraag aan de
minister om de toegevoegde waarde van een drempel voor dure MedTech middelen te onderzoeken. Een drempel dient als interventie op de instroom van MedTech middelen: de impact op de beschikbare collectieve
middelen dempen, die ontstaat door particulier handelen, door op basis van kosteneffectiviteit te sturen op de instroom van MedTech middelen.

Technologie drempel
Als er grote impact op de collectieve middelen is, zonder duidelijke positieve effecten op zorgkosten of kwaliteit en/of er sprake is van een monopolie waardoor de markt verstoord is, dan is de vraag welke overheidsinterventie de meest geëigende is. In een reeks overheidsinterventies zou een technologie drempel een passend instrument kunnen zijn. Bekijk die mogelijkheid goed in het de lijn met de al bestaande opties zoals de aanstaande European Union Medical Device Regulation (EU MDR), uitvoeren van Health Technologie Assessments (HTA), vergunningsplicht via de Wet bijzondere medische verrichtingen (Wbmv) en budget-
taire discipline voor veldpartijen via Hoofdlijnakkoorden.

Een eerste observatie is dat er niet één de markt voor MedTech bestaat – het is een lappendeken van zeer uiteenlopende toepassingen en producenten.

Indien een drempel voor MedTech wordt ingevoerd zijn daar voor- en nadelen aan verbonden.

Digitale ontwikkelingen in de zorg – Commissiedebat 5 oktober 2023
13:00 – 17:00 uur Locatie: Troelstrazaal
Commissie: Volksgezondheid, Welzijn en Sport Video en Notulen van het debat

Meer informatie over deze ontwikkelingen, wil je onze visie en Medtech roadmap ontvangen? Bel / mail ons of neem contact op via het onderstaande formulier.

    Bewijs dat je menselijk bent door het selecteren van hart.

    Vragen over de inzet van de juiste mensen? De inzet van de juiste software ontwikkeling en groep medewerkers? Bel of mail ons voor een kennismaking. Een bericht via het bovenstaane formulier volstaat. we kijken er naar uit

    Hulpmiddelen in de zorg. Bijna 2,5 miljoen inwoners van Nederland gebruikten in 2020 hulpmiddelen vanuit de Wmo of de Zvw. Dat komt neer op ruim 14% van de totale bevolking. De meeste van de gebruikers van hulpmiddelen (59%) maakten gebruik van een of meerdere hulpmiddelen uit de Zvw binnen één hoofdcategorie van hulpmiddelen (niveau 1, zoals: L – hulpmiddelen voor de mobiliteit van personen).
    15% van de gebruikers van hulpmiddelen uit de Wmo en Zvw deed een beroep op hulpmidde-len vanuit zowel de Zvw als de Wmo. Dat gaat dan om circa 372.000 personen.

    Persoonlijke Gezondheidsomgeving – PGO De ambities in het IZA zijn hoog:
    “In 2025 beschikken alle inwoners die dat willen over een gebruiksvriendelijke en goed
    gevulde persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) die van meerwaarde is in het zorgproces.”
    Het is bijna tien jaar geleden dat de eerste Nederlandse visie op het Persoonlijke
    GezondheidsDossier (PGD) werd gepubliceerd. Inmiddels is er veel gebeurd. Het PGD werd een PGO, er kwam een afsprakenstelsel, MedMij zag het levenslicht, diverse PGO leveranciers betraden de markt, er kwamen VIPP regelingen en de eerste gecontroleerde livegangen waren een feit. Ook zijn de afgelopen jaren vele gebruikerservaringen opgedaan.

    EHDS European Health Data Space Om optimaal gebruik te maken van het potentieel van gezondheidsgegevens, presenteert de Europese Commissie een verordening tot oprichting van een Europese ruimte voor gezondheidsgegevens https://health.ec.europa.eu/ehealth-digital-health-and-care/european-health-data-space_nl